Pobles indígenes i el Dret a la Comunicació Pròpia.

Tue Mar 03 2026 at 06:30 pm to 09:00 pm UTC+01:00

Col•legi de Periodistes de Catalunya | Barcelona

alterNativa Intercanvi amb Pobles Ind\u00edgenes
Publisher/HostalterNativa Intercanvi amb Pobles Indígenes
Pobles ind\u00edgenes i el Dret a la Comunicaci\u00f3 Pr\u00f2pia.
Advertisement
Pobles indígenes i el Dret a la Comunicació Pròpia. Defensa de drets a través del Periodisme.
About this Event

Vine a la xerrada 'Pobles indígenes i el Dret a la Comunicació Pròpia. Defensa de drets a través del Periodisme'.

El Dret a la Comunicació no es limita a l’accés a la informació o als mitjans, sinó que implica la possibilitat real de produir, narrar i difondre discursos propis, des de marcs culturals i polítics propis, sense intermediacions ni estereotips. Per als pobles indígenes, comunicar és també un acte de resistència, de memòria i d’autodeterminació. En aquest sentit, visibilitzarem com els sistemes mediàtics hegemònics han invisibilitzat històricament les veus indígenes, i com les periodistes indígenes estan construint narratives alternatives que qüestionen el colonialisme, el racisme estructural i el patriarcat.

Comptarem amb la participació de les periodistes:

Quimy de León (Guatemala)

Periodista, professional de la salut i historiadora guatemalenca amb més de 20 anys de trajectòria en el periodisme independent. És cofundadora i directora de Prensa Comunitaria, una agència de notícies alternativa que des del 2012 s’especialitza en temes ambientals, Drets Humans i la vida de comunitats indígenes i rurals a Guatemala, buscant ampliar les veus que normalment són ignorades pels mitjans dominants. El 2017 també va fundar Ruda, una revista digital feminista enfocada als drets sexuals i reproductius de les dones. Com a líder d’aquests projectes ha enfrontat amenaces i assetjament per part d’actors corporatius i governamentals que han intentat silenciar la seva feina, evidenciant els riscos del periodisme de recerca i comunitari en contextos adversos.

El 2024 va ser guardonada amb el Premi Internacional a la Llibertat de Premsa lliurat pel Committee to Protect Journalists (CPJ), un reconeixement que destaca el compromís amb la llibertat d’expressió, la inclusió mediàtica i el periodisme d’interès públic a Guatemala. La seva tasca se centra a democratitzar la informació, fomentar narratives més àmplies i diverses, i donar visibilitat a realitats marginades, contribuint amb això a la vitalitat de la premsa independent al seu país.

Juana García (Mèxic)

Juana García és periodista i fotoperiodista independent del poble Ñuu Savi, a Oaxaca, Mèxic. Escriu històries amb enfocament intercultural, pluricultural, drets humans i perspectiva de gènere.

En els darrers anys ha documentat el desplaçament forçat intern que travessen els pobles indígenes en la defensa dels seus territoris i recursos naturals davant de la tala il·legal, la mineria, els megaprojectes i el control de l’estat. Amb els seus reportatges, visibilitza també les diferents formes de vida dels pobles des de la cosmovisió, la llengua i les formes d’organització comunitàries pròpies per al bon viure. Col·labora per a mitjans com El Universal, Más Chilango i Notimia. També ha escrit per a Global Voices, Revista Quiltra, Oaxaca Media i Mullu Tv.

És exbecària de Exprésate d’International Women’s Media Foundation (IWMF); Lab Org; Tercera generació de Canvia La Història; IWPR Amèrica Llatina, Reuters i Fundació Avina.

Eileen Truax

Periodista especialitzada en migració i política, doctora a Mitjans, Comunicació i Cultura per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Va iniciar la seva carrera a Mèxic i el 2004 es va mudar als Estats Units, on va viure durant 18 anys. El seu treball s'ha publicat a mitjans com The Washington Post, Vice, El Universal (Mèxic), eldiario.es, El Faro, Gatopardo i Revista 5W, entre d'altres. Ha cobert quatre eleccions presidencials als Estats Units i ha publicat tres llibres periodístics amb edicions en anglès i espanyol, entre ells El muro que ya existe. Les portes tancades dels Estats Units (2019). Els seus textos s'han publicat en vuit llibres col·lectius més, i és editora d'Una Lluita Compartida (2022), un text biogràfic sobre l'activista feminista mexicana Lucha Castro.

Eileen és consultora de l'Oficina de les Nacions Unides per als Drets Humans (OACNUDH) a Amèrica Central, i ha impartit tallers i conferències sobre periodisme i narratives de migració a més de 30 universitats a Amèrica Llatina, Estats Units i Espanya. Ha estat directora de contingut del Congrés Internacional de Periodisme de Migracions (Espanya) durant sis edicions, i és professora de la Facultat de Comunicació i del programa StudyAbroad de la UAB.

Berta Camprubí

Periodista i comunicadora a Amèrica Llatina des del 2013, Colòmbia des del 2016. Ara a Barcelona. Feminista antiracista. Col·laboradora de La Directa i El Salto, cocreadora dels documentals Viure la Mort, Recuperar la Llum o Cuidar Entre Terres, el podcast Desmantellant o el llibre Vides Contra el Capital – lluites i exilis dels pobles de Mesoamèrica.


Modera Vanessa Escuer, periodista i responsable de Comunicació d'alterNativa.


Event Photos

Més info de la campanya

Advertisement

Event Venue & Nearby Stays

Col•legi de Periodistes de Catalunya, 10, Principal Rambla de Catalunya, Barcelona, Spain

Tickets

EUR 0.00

Icon
Concerts, fests, parties, meetups - all the happenings, one place.

Ask AI if this event suits you:

More Events in Barcelona

Pico Enterprise Summit 2026 Barcelona
Tue, 03 Mar at 05:00 pm Pico Enterprise Summit 2026 Barcelona

Barcelona XRLAB

Hiking, sunset & full moon at Montjuic
Tue, 03 Mar at 05:00 pm Hiking, sunset & full moon at Montjuic

Funicular de Montjuïc

Networking & Drinks de la Barcelona Knowledge Alliance - 4YFN
Tue, 03 Mar at 05:45 pm Networking & Drinks de la Barcelona Knowledge Alliance - 4YFN

Pabellón 8, Fira Gran Vía

Ruta: La transformaci\u00f3n de la Pla\u00e7a Gl\u00f2ries
Tue, 03 Mar at 06:00 pm Ruta: La transformación de la Plaça Glòries

Sortida Metro Plaça de les Glòries Catalanes (jardin cactus)

Col\u00b7loqui i projecci\u00f3 del documental "Miralles", de Maria Mauti
Tue, 03 Mar at 06:00 pm Col·loqui i projecció del documental "Miralles", de Maria Mauti

Museo del Diseño de Barcelona - DHub Barcelona

GenAI Community Meetup at Talent Arena
Tue, 03 Mar at 06:00 pm GenAI Community Meetup at Talent Arena

Fira Barcelona Gran Via

Vida Records & Friends: Presentaci\u00f3 Cartell + Mujeres
Tue, 03 Mar at 07:00 pm Vida Records & Friends: Presentació Cartell + Mujeres

Antiga Fàbrica Estrella Damm

Finestres - Giuseppe Caputo, con Anna Pazos
Tue, 03 Mar at 07:00 pm Finestres - Giuseppe Caputo, con Anna Pazos

Llibreria Finestres

YAKTAK in Barcelona
Tue, 03 Mar at 08:00 pm YAKTAK in Barcelona

Sala Bikini Barcelona

Beyond 4YFN: Investors Networking Dinner
Tue, 03 Mar at 08:00 pm Beyond 4YFN: Investors Networking Dinner

Cerveseria La Barcelonesa

JAM SESSION + BEST COVER SONG CONTEST at DIOBAR
Tue, 03 Mar at 08:00 pm JAM SESSION + BEST COVER SONG CONTEST at DIOBAR

Diobar

Barcelona is Happening!

Never miss your favorite happenings again!

Explore Barcelona Events